Friday, March 20, 2015

Pengorbanan Seorang Ibu

Salam...apa yang akan saya tulis ini hanya sekadar pengalaman peribadi dan tidak bertujuan menyakitkan hati sesiapa. Kalau ada yang tersinggung saya minta maaf. Saya selalu berkongsi pengalaman peribadi supaya mereka yang punya cerita yang seakan sama tapi tidak serupa boleh mengambil iktibar dan belajar dari pengalaman dan kesilapan saya. Bagi mereka yang ada anak dalam kategori " kurang kewarasan mental" pasti merasa seperti apa yang saya rasa. Anak2 sebegini adakalanya tak sedar apa yang mereka buat, sehingga adakalanya perbuatan mereka akan membuatkan kita menanggung malu dan disebabkan itu kita terpaksa kawal dia dengan rapi dan kita juga terpaksa menghadkan kehidupan sosial kita dengan orang lain.
Bila kita kurang bersosial orang akan kata macam2, tapi hanya ibubapa yang ada anak macam ni yang tahu betapa sukar berhadapan dengan situasi begini. Adakalanya mereka dah tak kisah apa orang lain nak kata, macam saya juga. Walaupun anak saya dalam proses sembuh dan dah nampak kesembuhannya tahap 80 peratus, saya dah lalui macam2 perkara sejak dia mula2 sakit sampai ketahap nak sembuh ni yang makan masa hampir 9 tahun. Kak Long ni suka nak pergi rumah adik beradik saya, tapi saya tak benarkan dia pergi rumah adik beradik saya seperti yang dia selalu minta. Kalau ikutkan apa yang dia mahu, setiap hari suruh saya hantar rumah adik beradik saya sebab dia nak tukar angin katanya.
Dia pandai pujuk saya dan cakap " rindulah kat pak cik mak cik, rindu kat sepupu sepupunya, lama tak jumpa mereka,teringat kisah masa kecik2... seronok nak jumpa Lily, nana, Hazwan dan lain2... nak tukar angin nak tidur sana sini" tapi saya tak akan ikutkan kehendaknya. Sebab dia pernah " buat hal" dan buat perkara2 pelik sampai adik beradik saya ( mak cik2) dan sepupu2nya tak tahan.Bila macam tu saya yang menanggung malu. Dia memang nampak ok untuk sehari atau setengah hari saja, tapi ramai yang tak faham dia dan adakalanya boleh menyebabkan salah faham antara kami adik beradik. Hanya saya dan anak2 saya yang lain je yang faham perangai kak Long.
Dah lama juga saya asingkan diri saya dan dia dari pergi rumah adik beradik saya. Bukan saya marah atau merajuk, tapi hanya saya yang faham sikap dan perangai anak saya. Saya tak mahu hanya kerana orang tidak faham dia, saya yang akan tersinggung dengan kata2 orang. Biar saya ubatkan dia sampai dia sembuh 100 peratus, kemudian baru saya boleh bawa dia kerumah saudara mara, itu pun kalau saya panjang umur dan dia sihat sepenuhnya.
Moral of the story....sebagai Ibubapa ...jika kita ada anak istimewa seperti ini ...kita mesti menjaga anak2 itu dengan penuh kasih sayang, kawal dan sentiasa nasihat dia. Saya dah belajar dari kesilapan masa lalu. Kita tidak mahu disebabkan perangai pelik dia orang lain bersangka buruk terhadap kita dan timbul salah faham yang boleh menyebabkan persengketaan keluarga.. Apa pun yang terjadi kita jaga anak tu dengan baik...jangan harap orang lain nak tengok2kan dia. Berkorban demi anak itu, mungkin itu sudah takdir dan jalan hidup kita. Orang lain tak tau apa yang kita lalui dan walau macam mana berat sekalipun dugaan ini kita tanggung dan redha. Oleh itu kita buat yang terbaik untuk anak berkenaan walau kita terpaksa berkorban banyak perkara dalam hidup ini. Insya Allah saya yakin janji Allah itu pasti.

Kak Long semakin sembuh, Alhamdulillah

No comments: