Friday, May 31, 2013

Teknologi Baru meragut Masa Santai Bersama keluarga

Perkembangan teknologi komunikasi dan informasi banyak membawa perubahan kepada perilaku dan cara hidup berkeluarga masa kini. Jika dulu waktu cuti hujung minggu, rumah akan riuh rendah dengan suasana jerit pekik anak-anak yang bermain dan bergurau senda. Kini anak-anak kecil seusia tiga tahun sudah pandai bermain komputer dan lebih suka menyendiri disatu sudut untuk melayan `permainan komputer ’ milik mereka. Bagi yang remaja pula mereka akan leka dengan telefon pintar, headset, keypad smartphone dan media sosial yang boleh menghubungkan mereka dengan rakan seluruh dunia. Mereka tidak kisah terperap dibilik berhari-hari asalkan mereka dilengkapi dengan gadget terkini yang membolehkan mereka berinteraksi dan melayan kemahuan mereka melihat pelbagai video dan mengakses informasi dihujung jari mereka.

Dunia luar atau realiti sudah semakin hambar bagi mereka. Sebaliknya dunia IT sangat menarik bagi mereka dan geberasi digital native ini merasakan alam siber adalah dunia sebenar mereka.Tanpa memperdulikan apa juga yang sedang berlaku didalam rumah mereka, ketaksuban mereka terhadap teknologi baru tidak dapat disangkal lagi. kehidupan anak-anak ini terlalu luas dalam dunia tanpa sempadan mereka dan mereka tidak lagi memerlukan keluarga disaat itu. Tidak dinafikan senario begini berlaku dimana-mana dizaman ini Ketika teknologi semakin mengambil tempat dalam kehidupan manusia, Ibubapa juga tidak mahu ketinggalan dalam perubahan hidup yang serba mudah. Mereka juga tidak kurang hebatnya, dengan memiliki gadget peribadi yang membuatkan mereka semakin kurang berinteraksi dengan anak-anak dan keluarga.

Secara tidak langsung, ketaksuban terhadap teknologi baru menyebabkan ada segelintir ibubapa mengabaikan tanggungjawab mendidik sahsiah dan moral anak-anak serta gagal menjalankan tanggungjawab sebagai ibubapa. Ada surirumah yang terlalu taksub dengan media sosial sehingga lupa menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan isteri seperti memasak, mengemas dan menjaga anak-anak. Begitu juga ayah yang lupa mengambil anak-anak disekolah atau membeli keperluan harian kerana terlalu leka dengan media sosial seperti tweeter dan facebook. Ironisnya apabila melihat perkembangan senario kekeluargaan zaman ini, ternyata penangan dan kesan teknologi komunikasi masa kini terlalu hebat melanda institusi kekeluargaan. Secara sedar atau tidak perkembangan teknologi yang dikatakan memudahkan kehidupan manusia berinteraksi dan berkomunikasi tanpa sempadan secara realitinya telah mula melonggarkan dan menjauhkan ikatan kekeluargaa. Ini kerana keluarga sudah tidak lagi mempunyai ruang untuk berbual bersama-sama, bergurau senda atau bercerita kisah suka duka mereka secara bersemuka atau interpersonal.

 Begitu juga mereka tidak punya masa bagi meluahkan kasih sayang dan merasakan sentuhan jiwa dan melihat ekspressi wajah yang meninggalkan kesan dalam hati tiap ahli keluarga. Masa terlalu banyak dihabiskan dengan mengakses informasi dihujung jari mereka dan berinteraksi dengan rakan secara maya. Segalanya dilakukan dalam talian dan ada yang beranggapan mereka ketinggalan zaman apabila gagal menghadirkan diri dalam talian atau tidak online setiap hati Jelas sekali teknologi terkini telah meragut masa-masa santai bersama keluarga bila setiap ahli keluarga `buat hal sendiri’ dan didalam dunia masing-masing yang secara tidak langsung menghanyutkan setiap ahli keluarga dalam lautan informasi tanpa sempadan. Ini yang dikatakan dekat tapi jauh.

 Justru bagi mengembalikan keharmonian kehidupan berkeluarga dizaman siber ini, ibu dan ayah perlu lebih bijak memantau kegunaan gadget baru dalam kehidupan anak-anak. Mereka iaitu ibubapa sendiri perlu menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak. Melalui konsep kepimpinan melalui teladan ibubapa memainkan peranan penting sebagai role model yang baik dalam menunjukkan contoh terpuji menggunakan teknologi moden tanpa mengorbankan masa bersama dan mengamalkan interaksi interpersonal yang boleh memberi kesan terhadap jiwa dan perasaan anak-anak. Adakan satu waktu dimana seisi keluarga `berehat’ dari menggunakan gadget-gadget moden dan kembali berkomunikasi menggunakan konsep bersemuka. Selain itu sebagai `gatekeeper’ kepada anak-anak dalam menapis informasi dan mengawal perlakuan anak-anak, ibubapa mestilah meluangkan masa bersama anak-anak untuk waktu santai dan senggang bagi mendekatkan anak-anak dan memberi sentuhan peribadi yang amat berkesan dalam jiwa mereka.

 Saranan seterusnya jadikan hujung minggu hari bergotong royong seisi keluarga dan sesi mengemas dan membuang barang-barang lama untuk membersihkan kawasan rumah. Selain membuat aktiviti yang menyihatkan tubuh badan, saling berinteraksi sesama ahli keluarga kawasan dan dalaman rumah juga dapat dibersihkan. Mungkin belum terlambat untuk kita tunjukkan kasih sayang terhadap ahli keluarga dengan kembali mengamalkan nilai murni dalam kehidupan seperti yang pernah dilakukan oleh datuk nenek dan motang kita dulu. Amalkan konsep bersalaman dengan anak-anak dan ahli keluarga serta menjalankan kegiatan outdoor yang lebih menyihatkan tubuh badan. Tidak salah mengikuti perkembangan teknologi dunia moden tetapi berpada-padalah dalam apa juga yang kita lakukan. Setiap apa yang kita lakukan secara berlebihan dan taksub akan membawa kemudaratan. Semoga kita dapat menjadi masyarakat yang maju dan berakhlak mulia.

 Tamat...

Cabaran Menjadi Mahasiswa dan Mahasiswi Universiti.

Semua orang tidak kira yang tua atau muda bercita-cita ingin melanjutkan pelajaran di Universiti. Dalam zaman serba maju dan berteknologi tinggi kelulusan akademik dilihat sebagai satu laluan kearah memperolehi kerjaya yang baik dan dapat menjamin masa depan. Apabila keputusan peperiksaan rasmi negara diumumkan. Pelajar yang mendapat keputusan cemerlang akan memilih Universiti dan kursus yang mereka ingin pelajari. Bagi yang mempunyai ibubapa yang berpelajaran, mereka amat bernasib baik kerana Ibubapa turut menjadi penasihat dan pembimbing memilih kerjaya masa depan. Bagaimanapun bagi mereka yang kurang arif mengenai pemilihan bidang dan kusus yang sepatutnya di ambil, adakalanya terpaksa memilih apa saja bidang yang ada asalkan mereka dapat dipilih untuk belajar di Universiti.

 Perjalanan dan pengembaraan kehidupan di Universiti bermula apabila mereka terpilih menjadi mahasiswa dan mahasiswi Universiti tertentu. Saat itu bukan sahaja membanggakan keluarga dan diri mereka sendiri, malah pelbagai azam dan janji turut di buat. Sesi minggu suai kenal , merupakan cabaran pertama yang terpaksa ditempuh pelajar baru. Dalam masa seminggu itu pelajar didedahkan mengenai selok beluk dan kehidupan sebagai Mahasiswa dan mahasiswi serta maklumat mengenai kursus,Fakulti dan Universiti .Bagi pelajar lepasan SPM, STPM dan yang setara, persekitaran dan pembelajaran di peringkat Universiti amat berbeza daripada disekolah. Peralihan dari pendidikan menengah ke pendidikan tinggi adakalanya menyebabkan satu kejutan budaya kepada mereka. Di Universiti, survival adalah perkara utama yang harus menjadi pegangan mereka. Hidup diUniversiti perlu banyak berdikari dan semuanya dilakukan sendiri. Tidak ada ibu atau ayah serta saudara mara yang boleh membantu kehidupan mereka di Universiti. Semangat survival harus tinggi dan mereka juga mesti kuat dari segi Fizikal dan mental bagi mengharungi pelbagai cabaran yang bakal mereka hadapi di peringkat Universiti. Tidak dinafikan dalam mengharungi dunia baru dikampus, adakalanya emosi pelajar mudah terusik. Berjauhan dengan keluarga dan berada ditempat asing akan membuatkan mereka sentiasa terkenangkan kampung halaman.

Perkara yang sering melanda pelajar baru ialah mengenai `homesick’ atau rindu keluarga dan kampung halaman. Tidak hairanlah ada pelajar yang sanggup balik kekampung halaman mereka setiap minggu semata-mata kerana terlalu rindu pada keluarga dan sahabat handai yang ditinggalkan. Kalau mereka belajar di Shah Alam, pulang ke Melaka atau Negeri sembilan setiap minggu tidak lah menghairankan. Tetapi ada antara mereka yang tinggal di Kelantan, Trengganu, Kedah dan Perlis sanggup pulang ke kampung setiap minggu. Keadaan ini adakalanya menyebabkan mereka letih dan tidak dapat menyelesaikan tugasan yang diberi pensyarah. Apabila kuliah bermula antara cabaran yang dihadapi pelajar ialah pengurusan masa. Mereka perlu bijak mentadbir masa dalam kehidupan dan menghadiri kuliah yang sangat padat waktunya. Diperingkat Universiti tempuh satu semester sangat pendek antara tiga ke empat bulan sahaja. Matapelajaran yang ditawarkan pula banyak, antara tujuh hingga sembilan matapelajaran.

Disebabkan itu, masa amat berharga bagi pelajar Universiti, mereka perlu bijak mengurus masa dengan baik. Adakalanya kuliah bermula dari pagi dan tamat sebelah petangnya. Sabtu dan ahad pula ada kelas ko kurikulum dan aktiviti lain seperti Kemahiran Insaniah. Pendekkata hidup sebagai pelajar Universiti sentiasa sibuk dan mereka adakalanya tidak mempunyai masa untuk bersenang-senang dan waktu bersenggang. Mendisiplinkan diri untuk hadir kekuliah setiap hari, selain menyiapkan tugasan pada waktu yang ditentukan dan menjaga kesihatan amat penting bagi pelajar universiti. Jika mereka gagal menyesuaikan diri dalam persekitaran baru mereka akan ketinggalan banyak perkara dan menyebabkan ada antaranya tidak mampu meneruskan pengajian dan menyerah kalah sebelum berjuang.

 Di Universiti juga pelajar perlu membina rangkaian kawan-kawan baru dan perhubungan dengan rakan sekelas, sekolej dan mereka yang sama dalam pesatuan. Mereka perlu bijak berkomunikasi dan berinteraksi sesama rakan sebaya dan tidak menjadi katak dibawah tempurung yang tidak tahu perkembangan di kelas, fakulti mahupun Universiti. Mereka digalakkan menyertai persatuan dan tidak mengamalkan sikap anti sosial. Hubungan Interpersonal yang baik dapat menjalin persahabatan dengan ramai rakan baru termasuk pelajar senior selain mencambah minda dan menjadikan mereka lebih positif menghadapi alam baru dalam kampus.

 Dalam kaitan yang sama, rakan sebaya memainkan peranan penting membentuk sahsiah dan sikap seseorang mahasiswa dan mahasiswi. Kita biasa mendengar ungkapan ini, kawan mencerminkan siapa diri kita. Sama juga dengan perumpamaan ini, ” andai berkawan dengan penjual wangian, kalaupun kita tidak memakainya kita juga dikatakan berbau wangi, sebaliknya jika kita berkawan dengan pengimpal besi, kalaupun kita tidak melakukan pekerjaan itu, pasti percikan api dan besi terkena pada kita” . Umpamanya kita berkawan dengan rakan yang sangat malas bangun pagi dan sentiasa suka ponteng kelas, mereka juga tidak kisah dimarahi pensyarah jika tidak menyiapkan tugasan, akhirnya kita akan terikut-ikut perangai rakan kita tadi dan rasa selesa kerana ada rakan yang sama tidak kekuliah dan sebagainya. Justru apa yang ingin dijelaskan disini ialah memilih siapa kawan kita di Universiti adalah perkara yang amat penting.

 Jika tersalah pilih kawan, matlamat utama menjadi pelajar Universiti dan menimba ilmu untuk masa depan yang cerah mungkin tidak tercapai. Malah cita-cita mengganggam segulung diploma atau ijazah mungkin tidak kesampaian dan akan hanya tinggal kenangan. Kawan yang baik akan menasihatkan dan selalu mengajak ke arah kebaikan. Jika sudah tersalah langkah, seharusnya pelajar memikirkan kesusahan ibu dan ayah yang ada antaranya terpaksa bergolok bergadai demi menghantar anak-anak ke Universiti. Buat pemilihan yang bijak dan tanamkan satu tekad dan azam yang kuat untuk menghabiskan pengajian walau apa pun cabaran yang mereka hadapi di Universiti. Selain pemilihan rakan, adakalanya pelajar menghadapi kesukaran dalam bidang yang mereka pelajari.

Masalah bahasa menjadi satu halangan besar bagi pelajar yang kurang mahir berbahasa Inggeris. Sekiranya kuliah dijalankan dalam Bahasa Inggeris mereka akan menghadapi masalah kerana tidak faham apa yang disampaikan. Bagaimanapun itu bukan masalah besar, kerana dimana ada kemahuan disitu ada jalan. Masalah bahasa bukan penghalang utama bagi pelajar Universiti menimba ilmu , kerana jika mereka rajin membaca dan selalu membuat tugasan, ia seperti kata pepatah ` alah bisa tegal biasa’ . Lama kelamaan mereka akan terbiasa dengan penggunaan bahasa Inggeris sebagai medium pembelajaran mereka. Menyentuh mengenai cabaran seterusnya , pensyarah juga adakalanya menjadi cabaran kepada pelajar baru dan pelajar lama. Ramai pelajar merungut, sikap tertutup pensyarah yang sukar difahami pelajar ,yang secara tidak lansung membuatkan pelajar rasa tertekan untuk menghadiri kuliah.

Pensyarah cerewet, tidak boleh lebih kurang, terlalu ego adalah antara rungutan pelajar. Sebenarnya semua ini tidak akan menjadi masalah besar kepada pelajar jika mereka bijak berinteraksi dengan pensyarah. Mereka ini (pensyarah) manusia biasa, pelajar seharusnya berfikiran positif dan cuba mendekati pensyarah untuk berinteraksi secara berhemah dan menjalani proses penyaluran ilmu yang lebih mesra dan memberi manafaat. Jika pelajar bijak mengambil hati pensyarah seperti sentiasa datang awal kekuliah, tidak pernah ponteng, membuat tugasan yang diberikan dengan bersungguh-sungguh pasti mereka tidak akan menghadapi masalah dengan pensyarah.

 Oleh yang demikian, bagi mereka yang bakal bergelar Mahasiswa dan Mahasiswi Universiti lengkapkan diri anda dengan kekuatan rohani dan jasmani yang dapat membantu anda mengharungi dunia baru di kampus dan Universiti, sebagai langkah pertama merancang masa depan yang cemerlang. Sentiasa berfikiran positif, mendisiplinkan diri dan jangan lupa lengkapkan diri dengan pegangan agama yang baik yang dapat menjadi pendinding dan garis panduan dalam perlakuan dan amalan ketika berada di Universiti. Semoga anda semua menjadi graduan yang berilmu dan berakhlak yang bakal meneraju negara kearah kesejahteraan dunia sejagat.

 Penulis adalah Pensyarah Kanan
 Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media. UiTM Shah Alam.


Tamat.

Sabar, Ikhlas dan Berbudi Bicara dalam Mendidik

Seorang pensyarah muda bertanya kepada saya, rahsia bersabar dengan pelajar dan keakraban bersama pelajar. Beliau berkata, beliau tidak dapat bersabar dengan karenah pelajar yang adakalanya membuatkan beliau terlalu marah dan tidak dapat mengawal perasaan. Walaupun baru bekerja dalam tempuh dua tahun beliau sudah rasa mahu berhenti kerja, kerana tekanan yang dihadapinya daripada pelajar. Dengan memegang bahunya saya berkata, menjadi pendidik perlukan jiwa seorang pendidik. Sabar adalah satu daripada sifat dan peribadi pendidik yang baik. Selain sabar peribadi mulia yang harus ada pada pendidik ialah sifat kasih sayang, kasihan, bertanggungjawab dan sentiasa mendekati pelajar tidak kira latar belakang mereka. Lebih 15 tahun menjadi pensyarah di UiTM, saya sudah berdepan dengan pelbagai karenah pelajar. Ada yang rajin, ada yang pandai memberi alasan, ada yang nampak bijak tapi pada hakikatnya menggunakan orang lain untuk segala tugasan yang diberi.

Ada juga pelajar yang berbudi bahasa, rajin membantu dan tidak kurang juga pelajar yang mempunyai sikap sombong, angkuh dan ego. Pelajar sekarang lebih bijak memanipulasi keadaan berbanding pelajar dulu. Mereka hidup dalam dunia siber dan bijak menipu pensyrah dengan pelbagai cara. Golongan lama macam saya yang kurang bijak menggunakan teknologi terkini, adakalanya tertipu dengan helah pelajar. Apapun itu semua tidak pernah memetahkan semangat saya untuk terus berbakti dan berkhidmat untuk anak bangsa. Melalui pengalaman mengajar, saya berpendapat untuk dekati pelajar dan menyelami perasaan dan masalah mereka, pertama sekali kita mesti mengenali mereka secara dekat. Gunakan pendekatan saikoloji dan diplomasi. Pelajar suka jika pensyarah mengenali mereka melalui nama. saya akan cuba mengingati nama pelajar dan setiap kali masuk kelas saya akan panggil seorang demi seorang nama mereka dan cuba dekati mereka dalam kelas.

Sesekali saya buat panggilan telefon atau sms mereka mengingatkan tentang assignments dan kerja luar kelas. Jika ada rezeki lebih saya belanja mereka makan. saya dapati mereka menghargai cara saya dan ada antaranya pula yang menelefon mama untuk bercerita masalah dan sebagainya. Sesekali saya luangkan masa untuk pergi minum atau berbual kosong selepas kelas. Pendekatan seumpama itu memang berkesan pada saya untuk dekati pelajar. Paling tidak disangka masih ada bekas pelajar yang mengingati saya walaupun mereka sudah graduate lebih 10 tahun dari fakulti ini. Pernah juga saya terserempak dengan bekas pelajar yang saya sendiri sudah lupa siapa mereka. Bekas pelajar perempuan ini dengan begitu terujanya memeluk saya bila berjumpa. Kadang tu saya terpinga2 juga memikirkan siapa mereka, tapi kemudian mereka memberitahu mama mereka siapa dan bila saya ajar mereka. Semua ini menjadi kenangan paling indah dalam hidup saya. Seronok bila diingati. Inilah kebahagiaan dalam hidup saya sebagai pensyarah. Sebenarnya menjadi pendidik adalah cita-cita saya kecil lagi. Masih saya ingat kalau bermain dengan kawan-kawan saya akan mengajak mereka bermain `cikgu-cikgu’. Saya akan mengaturkan jenis permainan dan secara sukarela memilih diri untuk menjadi cikgu. Ketika itu saya akan memberikan soalan dan pelbagai ujian kepada rakan-rakan. Dirumah juga saya suka berlagak menjadi guru. Adik beradik saya yang ramai adalah suatu kelebihan untuk bermain `cikgu-cikgu’ . Apatah lagi saya anak kedua daripada 10 orang adik beradik dan merupakan anak perempuan sulung. Adik-adik semua menjadi Pak turut dan sentiasa patuh dan akur pada arahan saya. Begitulah seronoknya zaman kanak-kanak dan jiwa pendidik serta sifat sabar saya sememangnya sudah terselah sejak dari kecil dulu. Sebagai kakak sulung saya diamanahkan untuk menjaga adik2 yang ramai. Kenakalan mereka sentiasa menjadi kemarahan arwah mak dan arwah bapak saya. Sewaktu muda arwah mak dan bapak memang terlalu garang, kerana kami hidup dalam serba kekurangan.. Kami adik beradik selalu kena pukul kerana kenakalan dan kerana kesempitan hidup. Adakalanya hanya perkara kecil seperti adik2 merengek mahukan aiskerim mereka sudah menaikkan kemarahan arwah mak. Bukan apa, kami orang susah, nak makan aiskerim masa dulu memang susah, duit tak ada. Jadi jika ada adik2 yang degil dan tetap mahukan iaskerim, arwah mak akan pukul mereka supaya tidak berterusan meminta aiskerim. Sebagai kakak yang sulung, saya akan memujuk adik2 dan jika selepas kena pukul saya akan mandikan adik2 dan ajak makan, lepas tu suruh mereka tidur. Saya sentiasa tak sampai hati melihat adik-adik berterusan minta sesuatu yang mak dan bapak tak mampu. Selalunya saya akan menasihatkna adik2 dan memujuk mereka supaya jangan degil. saya lah tempat adik2 meminta tolong dan jurucakap untuk adik beradik yang lain. Seingat saya, apa saja yang disuruh oleh arwah mak dan bapak tidak pernah saya bantah. Saya ikut saja dan buat untuk mereka. Tidak hairan jika kedua arwah mak dan bapak sangat menyayangi saya. Adik saya selalu cakap, mak dan bapak pilih kasih sebab sayangkan saya, tapi sebenarnya saya menjadi orang yang ikut perintah mak dan bapak dan jarang menolak atau membantah apa yang mereka suruh. Sifat ini terbawa2 sehingga tua. saya sanggup bekorban untuk anak2 dan suami dan sentiasa cuba mengawal rasa marah. Apabila menceburi bidang pendidikan yang menjadi cita2 sejak kecil, saya menjiwai kerjaya ini sepenuh jiwa raga dan sentiasa rasa seronok bersama pelajar dan rakan2 pensyarah yang lain. Manusia ada pelbagai ragam dan perangai. Di Fakulti, pensyarah juga pelbagai perwatakan. Ada yang garang ada yang penyabar dan ada yang terlalu strict dengan peraturan yang mereka buat. Apa pun mereka adalah warna2 kehidupan dikampus dan fakulti. Pelajar juga begitu, mereka punya pelbagai sebab datang belajar dan pelbagai cara menghabiskan tempuh pengajian. Bagi saya jika kita menceburi bidang pendidikan, kita seharusnya sayang pada profession ini dan cuba menjiwai kerjaya ini sepenuhnya. Jika ada pelajar yang sentiasa bermasalah, cuba selidik apa masalah mereka. Adakalanya mereka kesempitan wang, masalah diri dan pelbagai lagi. Pada mama menjadi pendidik perlu banyak berkorban seperti kata pepatah, guru ibarat lilin yang membakar diri menerangi orang lain. Mungkin ada yang kata, mereka mempunyai banyak kerja lain, kerana pelajar Universiti sudah dewasa dan mereka boleh berdikari. Tetapi saya rasa dengan mendengar permasalah mereka saja sudah boleh menringankan apa juga perkara dan masalah yang membelenggu jiwa dan perasaan mereka. Saya amalkan menjadi pendengar yang baik. Sebenarnya mereka memerlukan orang untuk mendengar luahan hati dan perasaan sahaja. Bagi saya apa kita lakukan biarlah penuh keikhlasan dan semuanya kerana Allah. InsyaAllah ganjarannya lebih besar diberikan Allah pada kita. Justru menjadi seorang pendidik haruslah di bekalkan dengan sebuah perasaan halus yang memahami anak murid, disamping ketebalan rasa sabar dan kekuatan minda menyampaikan ilmu dengan berkesan dan kreatif serta sifat kasih sayang yang akan menyuburkan jiwa kita dan jiwa pelajar yang kita curahkan ilmu. Semoga lebih ramai pendidik mengamalkan sifat toleransi dan memahami anak2 didik mereka. Ingatlah bahawa pendidik yang terbilang, melahirkan pelajar cemerlang dari sudut ilmu dan akhlak.

Menanam Sifat Prihatin dan Nilai Murni Dalam Masyarakat.

Benarkah semakin maju dan canggih teknologi sesebuah negara, semakin mundur akhlak dan keprihatinan masyarakatnya. Mungkin pernyataan umum ini tidak benar bagi negara kita. Namun tidak mustahil jika kita tidak mengambil langkah tertentu masyarakat kita akan menjadi sebahagian daripada pernyataan diatas. Persoalan mengenai sikap prihatin dan berbudi bahasa sering dibincangkan di media cetak dan media elektronik, bukan sahaja dinegara kita, malah dinegara luar juga turut memberi penekanan terhadap kepentingannya bagi melahirkan sebuah negara yang sejahtera. Dimedia sosial seperti Facebook, tweeter dan sebagainya perbincangan mengenai sikap masyarakat yang lupa terhadap tanggungjawab sosial dan nilai murni sering di bahaskan dan mendapat tindak balas dan respon yang baik daripada pelbagai golongan masyarakat. Malah kerajaan melalui media arus perdana, berusaha dengan gigih menyemai nilai murni dalam masyarakat dengan membuat pelbagai aktiviti yang menjurus kearah kesejahteraan masyarakat. Melalui iklan di televisyen dan radio dipaparkan cara berbudi bahasa yang baik, seperti membantu orang tua, orang kurang upaya dan penggunaan bahasa yang bersopan dan berbudi. Di sekolah dan di pusat pengajian tinggi juga turut dijalankan kempen berbudi bahasa dan nilai murni bagi melahirkan insan berilmu dan berakhlak sekaligus menjana lebih ramai cerdik pandai yang berakhlak mulia. Malah amalan mulia ini adalah asas pekerti mulia di ajar dirumah oleh ibubapa dan keluarga kita. Walau bagaimanapun, disebalik pelbagai cara dan pendekatan yang di buat bagi menyemai sikap prihatin dan berbudi bahasa dalam kalangan masyarakat, masih ada segelintir mereka yang tidak mahu mengamalkannya sehingga menyebabkan berlaku perkara yang tidak diingini dan amat menyedihkan. Kisah sedih yang dipaparkan media mengenai sikap tidak ambil kisah masyarakat sehingga menyebabkan mangsa kejadian pukul, samun, rompak, rogol dan ragut menjadi korban perlu dijadikan iktibar mengajar masyarakat menjadi lebih sensitif terhadap isu kemanusian dan semangat tolong menolong. Apa yang lebih menghairankan, sikap tidak prihatin dan kurang berbudi pekerti ini bukan hanya dilihat berlaku dalam golongan remaja sahaja, malah turut melibatkan golongan dewasa juga. Mereka ( golongan dewasa) yang seharusnya menjadi contoh kepada golongan muda turut memperlihatkan sikap tidak prihatin dan tidak ambil kisah jika sesuatu berlaku didepan mata mereka. . Beberapa tahun lalu, kes seorang pelajar lelaki dipukul rakan sekolah di perhentian bas di Melaka sehingga menyebabkan pelajar berkenaan meninggal dunia, menjadi isu yang dibincangkan. Ketika kejadian ramai yang hanya menyaksikan pergaduhan pelajar-pelajar berkenaan namun tidak ada seorang pun yang cuba meleraikannya. Begitu juga video yang dimuatkan di youtube mengenai insiden curi motor disebuah stesen minyak di Hentian Rehat Butterworth, Kulim Express dan di Seksyen 7 Shah Alam. Orang ramai masih boleh membantu, tetapi mereka mengambil keputusan untuk menjadi penonton sahaja. Sikap seumpama ini amat menyedihkan, kerana jika masyarakat boleh bekerjasama membendung jenayah dan membantu mereka yang terlibat dalam kes seumpama itu, mungkin nyawa mereka yang terlibat boleh diselamatkan. Walaupun apa yang dipaparkan di media dan youtube berkenaan bukan mewakili sikap sebenar masyarakat Malaysia kerana masih ramai dalam kalangan masyarakat kita yang prihatin dan berhati mulia. Namun tidak dinafikan masyarakat masih memerlukan rasa keprihatin yang tinggi terhadap sesuatu kejadian yang berlaku. Ini kerana, sudah banyak kejadian yang tidak diingini berlaku hanya kerana sikap masyarakat yang mengamalkan tidak mahu `masuk campur’ atau `tidak mahu jaga tepi kain orang ’terhadap sesuatu perkara yang berlaku dihadapan mereka. Ada segelintirnya hanya menjadi penonton dan tidak mahu bertindak memanggil pihak berkuasa atau membantu apa yang termampu. Mereka lebih rela menyaksikan satu kejadian sadis dan kejam dari menyelamatkan mangsa. Jangan seperti kata pepatah, `dah terantuk baru terngadah’ , selepas sesuatu kejadian baru kita hendak mengambil langkah keselamatan. Akibatnya seorang yang sepatutnya dapat diselamatkan terkorban kerana sikap tidak prihatin masyarakat. Bayangkan jika kejadian seumpama itu berlaku pada ahli keluarga kita, apa yang kita rasakan. Sama-sama kita fikirkan kerana hari ini hari mereka, mungkin esok lusa siapa tahu kita pula mengalami nya. Pasti kita rasa sedih bila kita terpaksa bergelut menghadapi kejadian yang tidak diingini berseorangan. Justru, tanamkan lah sikap prihatin dan sikap tolong menolong dalam jiwa kita, kerana sikap prihatin dan nilai murni dalam masyarakat membantu kesejahteraan negara dan keharmonian hidup. Tamat.

Keputusan Peperiksaan dan Tragedi sedih.

Apabila sesuatu keputusan peperiksaan rasmi negara diumumkan , samada UPSR, PMR, SPM atau STPM ianya mendapat liputan meluas media. Tidak kiralah media elektronik atau media cetak, ianya menjadi nilai berita yang baik untuk disiarkan. Biasanya berita mengenai keputusan peperiksaan mendapat tempat dimuka depan akhbar dan menjadi berita khas dalam slot rancangan pendidikan. Mereka yang berjaya di temuramah mengenai rahsia mendapat kejayaan cemerlang. Wajah2 ceria mereka menghiasi media. Dimedia sosial, umpamanya di Facebook keputusan anak yang memperolehi deretan A dan A+ di letakkan di wall ayah dan ibu mereka. Dalam kalangan masyarakat juga keputusan peperiksaan akan menjadi bualan hangat. Ramai yang akan bertanya kepada mereka yang mempunyai anak-anak yang mendapat keputusan peperiksaan. Bagi ibubapa yang meraikan kejayaan kecemerlangan anak-anak ianya satu kebanggaan keluarga. Mereka mendapat curahan ucapan tahniah dari pelbagai pihak. Namun bagi yang kurang cemerlang, mereka akan hanya senyum bila ditanya mengenai keputusan peperiksaan dan tidak banyak membicarakannya. Dalam kegembiraan menyanjung mereka yang cemerlang, pernahkah kita terfikir mengenai mereka yang tidak mendapat keputusan cemerlang? Apa yang sedang mereka lakukan ketika membuka slip keputusan peperiksaan. Bagaimana reaksi mereka ketika mendapat tahu mengenai keputusan yang kurang cemerlang itu. Ada antara mereka menangis, terketar ketar dan pelbagai reaksi lagi. Namun jarang yang ambil peduli mengenai kekecewaan anak-anak dan pelajar yang sedang bergelut dengan perasaan takut dan bersalah kerana mendapat keputusan yang tidak pernah mereka jangkakan. Pelbagai perasaan melanda mereka. Ada yang takut balik kerumah, ada yang terlalu tertekan sehingga kaku membisu dan kelu untuk berkata-kata. Tidak hairan lah ada berita mengenai kes pelajar bunuh diri dan lari dari rumah sewaktu musim keputusan peperiksaan diumumkan. Perkara seumpama ini bukan satu isu baru setiap kali negara meraikan keputusan pencapaian akademik terbaik. Bila dikaji dan dibuat tinjauan secara rambang didapati ada ibubapa yang terlalu mementingkan pencapaian akademik dan memberi tekanan kepada anak2 untuk mendapat keputusan cemerlang walaupun kemampuan anak-anak tidak sampai ketahap berkenaan. Anak anak menjadi begitu stress. Mereka mahu buat yang terbaik untuk ibubapa dan keluarga, tetapi kerana gagal berbuat demikian mereka akhirnya mengambil keputusan menghukum diri. Paling malang jika ada antara mereka yang sanggup mengambil nyawa sendiri kerana malu untuk berhadapan dengan keluarga dan saudara mara yang sentiasa suka membandingkan pencapaian akademik antara anak anak mereka. Paradigma ibubapa yang terlalu berorientasikan pada peperiksaan telah menyebabkan ramai pelajar menjadi fobia setiap kali musim peperiksaan dan waktu pengumuman keputusannya. Ada antaranya sudah diberikan amaran oleh ibubapa sekiranya mereka gagal memperolehi keputusan baik, mereka akan dikenakan beberapa tindakan dan hukuman. Disebabkan itu anak-anak terlalu memaksa diri untuk memuaskan kehendak ibubapa dan keluarga . Bagi ibubapa pula mereka sanggup berhabisan beribu ringgit untuk menghantar anak-anak ke kelas tambahan untuk memastikan anak-anak mendapat keputusan cemerlang dan dapat diterima masuk Universiti atau belajar keluar negara. Mereka ibarat melihat satu pintu saja dalam pendidikan anak-anak. Bagi mereka, gagal mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan umum negara menandakan kegagalan untuk meneruskan kehidupan dimasa depan. Sedangkan pada hakikatnya anak-anak yang kurang menyerlah dalam akademik ini sebenarnya masih boleh menceburi bidang lain seperti kemahiran dan keusahawanan yang boleh menjamin masa depan mereka. Pemikiran mereka ini disempitkan dengan orientasi peperiksaan, sehingga ada yang beranggapan jika gagal peperiksaan SPM atau STPM, masa depan mereka akan gelap. Perlu diingat bahawa, pendidikan akademik semata-mata belum tentu dapat melahirkan insan yang syumul. Anak-anak perlu juga di seimbangkan dengan ilmu agama yang dapat membentuk peribadi mulia dari sudut spiritual dan pembentukan akhlak yang baik. Selain itu, anak-anak dan pelajar juga mestilah diterapkan dengan ilmu berfikir secara lebih kritis dan kreatif dalam pembelajaran. Adakalanya pembelajaran didalam bilik darjah sahaja tidak dapat membina rangka pemikiran kreatif dan kritis anak-anak. Ini kerana kebanyakan teori yang kita belajar didalam kelas dan buku hanya lah sebagai satu garis panduan dan tidak dapat diaplikasikan sepenuhnya dalam kehidupan. Benar kata pepatah, pengalaman adalah guru yang terbaik dalam kehidupan. Justru dalam kaitan yang sama, Ibubapa seharusnya menjadi semangat dan dahan berteduh kepada anak2 yang kurang cemerlang dalam pencapaian akademik. Seperti kata pepatah, ’setandan pisang tak semuanya masak sama’. Maknanya anak-anak juga mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing. Jangan selalu membandingkan pencapaian akademik anak itu dengan adik beradiknya yang lain. Peranan ibubapa amat penting dalam mencungkil setiap bakat dan skill yang ada dalam diri anak2 untuk diperkembangkan. Beri anak-anak kebebasan memilih bidang yang mereka suka, Pupuk bidang dan kebolehan mereka sejak kecil. Pantau mereka dan beri kasih sayang serta seimbangkan ilmu akademik dan pengetahuan agama dalam diri mereka. Apabila mereka tahu ibubapa memahami apa yang mereka mahu dalam hidup dan ibubapa juga menjadi pembimbingnya insyaAllah, mereka boleh cemerlang dalam apa juga bidang yang diceburi dan juga cemerlang dalam kehidupan . Penulis adalah Pensyarah Kanan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media UiTM Shah Alam

Memperkasa Budaya dan Bahasa Melayu di Zaman Siber

Cara dan gaya seorang ibu berbangsa Melayu bersama anaknya yang bertutur dalam Bahasa Inggeris disebuah pusat membelibelah di bandaraya Shah Alam, menarik perhatian penulis untuk membincangkan isu ini. Perkataan gantinama diri `I’ dan `You’ antara ibu dan anak serta nada suara yang kurang enak didengari halwa telinga membuatkan penulis terpanggil untuk mengkaji mengenai isu bahasa dan budaya Melayu. Dibandar bertutur dalam bahasa Inggeris adalah satu scenario biasa, malah ramai juga dalam kalangan sahabat penulis menjadikan bahasa Inggeris bahasa pertuturan di rumah bersama anak-anak dan keluarga. Mereka berpendapat anak anak perlu diajar mahir berbahasa Inggeris kerana, ianya menjadi satu keperluan diperingkat sekolah dan interaksi dizaman yang serba pantas dan maju. Selain itu mereka juga merasakan penguasaan bahasa Inggeris yang baik menjadikan minda anak-anak lebih terbuka dan maju. Manakala Bahasa Melayu pula dikatakan lebih menyekat pemikiran anak-anak, selain agak ketinggalan zaman dan tidak berkembang mengikut peredaran masa. Mungkin ini pendapat segelintir masyarakat sahaja, kerana cara seseorang menggunakan bahasa mencerminkan pemikiran dan perilakunya serta cara mereka dibesarkan serta persekitaran yang membentuk minda mereka. Dalam hal ini, sememangnya kita tidak menafikan keperluan Bahasa Inggeris dan kepentingannya sebagai bahasa ilmu dan bahasa global untuk berinteraksi. Namun, apa yang membimbangkan ialah ketaksuban dan akibat terlalu mementingkan Bahasa Inggeris dalam kehidupan, secara tidak sedar mereka meminggirkan Bahasa Ibunda sendiri dan secara tidak langsung menolak budaya Melayu dalam kehidupan mereka. Ada juga segelintir masyarakat Bandar yang malu untuk bercakap dalam bahasa Melayu kerana bimbang dikatakan tidak `educated’ ( tidak berpelajaran) dan `low class’ . Perkara ini diakui beberapa pensyarah yang pernah membentangkan kertas kerja mengenai masyarakat Melayu yang dikatakan mempunyai sindrom rendah diri bila bercakap dalam bahasa Melayu Pengalaman penulis kerumah sahabat dan saudara mara memperlihatkan ada segelintirnya mengadaptasi cara Barat dalam mendidik anak-anak. Umpamanya penekanan budaya menghormati tetamu sudah semakin longgar. Jika dulu ibubapa penulis amat tegas dalam hal menghormati tetamu, pada hari ini, budaya bersalam dan budaya menyapa tetamu sudah semakin terhakis. Segelintirnya hanya Melayu pada nama sahaja tapi pada perlakuan dan adap sopan amat jauh menyimpang dari budaya Melayu sebaliknya lebih mirip masyarakat Barat. Teringat satu adegan dalam Filem Allahyarham Tan Sri Dr P Ramlee yang mengetengahkan isu Bahasa Menunjukkan Bangsa, apabila Sudin yang memanggil Jaga berbangsa Sikh hoi…hoi…lalu jaga berkenaan membalas dengan mengatakan `nama saja Melayu, sikit bahasa pun tak ada’. Ini jelas membuktikan bahawa identiti masyarakat Melayu ialah bahasa yang sopan dan cara interaksi yang mengamalkan system nilai yang baik . Sesuai dengan peribahasa ini, hidup dikandung adat , mati dikandung tanah. Bahasa melambangkan peribadi dan didalam bahasa itu sendiri terpancar istilah dan makna yang berasaskan system nilai masyarakat melayu. Memetik kata-kata penulis Harun Mat Piah mengenai Bahasa dan Masyarakat Melayu dalam sebuah buku hasil penulisannya berbunyi begini: “ Keindahan, kehalusan dan pemikiran Melayu terpancar di dalam bahasanya. Umumnya keindahan bahasa dapat dilihat di dalam penggunaan Bahasa Figuratif. Sesuatu ayat atau prasa di klasifikasikan sebagai figuratif apabila terdapat perkataan yang membawa makna lain daripada makna biasa yang telah diterima oleh massa atau makna yang berbeza daripada yang diberikan oleh Kamus. Bahasa figuratif digolongkan sebagai bahasa kiasan atau secara umum disebut juga sebagai bahasa berbunga. .(Harun Mat Piah,1981:224) Sementara itu ,Profesor Dr Sidek Baba, penulis dan pensyarah dari Universiti Islam Antarabangsa berpendapat, bahasa Melayu berada dalam kedudukan yang amat unik untuk dijadikan bahasa integrasi dan bahasa ilmu. Memperkasa diri dengan penguasaan bahasa Inggeris malah bahasa bahasa lain adalah satu keperluan kerana sifat zaman cepat berubah dan perkongsian ilmu dalam tamadun orang lain adalah dituntut. Katanya lagi persoalan berbangkit ialah memperkasa bahasa inggeris telah menyebabkan status aplikasi bahasa melayu beransur-ansur dipinggirkan. “ Tidak ada asas akademik dan hujah integriti yang menyatakan bahawa meninggalkan bahasa ibunda dalam penguasaan ilmu dan mendakap atau menguasai bahasa kedua sebagai bahasa utama menyebabkan sesuatu bangsa itu maju. Kita lihat saja orang Peranchis, Jepun, Jerman , Korea dan china. Mereka masih tetap mempertahankan integriti bahasa ibundanya untuk maju tetapi dalam masa yang sama amat terbuka untuk menguasai bahasa lain sebagai strategi untuk maju dan membangun” kata Dr Sidek Baba. Beliau juga menambah bahawa bangsa Melayu sekarang sedang menghadapi cabaran jati diri. Kemajmukan globalisasi dan proses pembaratan telah menyebabkan bangsa ini terhimpit antara ingin maju dan berubah dalam kerangka system kapitalis-liberal yang menuju kepada kerapuhan tradisi akibat daripada proses pengilmuan dan pendidikan yang menumpu kepada ketrampilan dan fikiran serta semakin kurang menekankan budi dan zikir. Nasihat beliau kepada generasi muda Melayu ialah supaya mereka ini meninjau kembali kekuatan yang sudah dilupakan supaya jati diri umat Melayu yang berteraskan nilai budi dan adab sentiasa menjadi pedoman asas dalam mengubah kemajuan dan perubahan. Justru sesuai dengan peribahasa `Budaya disanjung, budi bahasa dijunjung’ masyarakat Melayu tidak seharusnya meminggirkan bahasa dan budaya Melayu semata-mata mengejar kemajuan dan menyertai pasaran komunikasi dunia. Seperti kata Dato Dr Hassan Ahmad bekas Pengarah Dewan bahasa dan Pustaka dalam bukunya Ke Arah Malahirkan Melayu Glokal, orang Melayu perlu membina kekuatan dari dalam sebelum dapat menjadi bangsa yang mampu menghadapi dan menangani cabaran dari luar iaitu cabaran globalisasi. Mereka harus terlebih dahulu bertindak sebagai orang Melayu didalam kawasan setempatnya iaitu Negara ini, sebelum menjadi bangsa yang cukup bersedia untuk berfikir dan bertindak sebagai peserta global diluar kawasan global ( diluar negara) yang dikatakan tidak bersempadan. Sama-sama kita renungkan meskipun zaman bergerak pantas dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat, system nilai masyarakat Melayu yang kaya dengan adap dan sopan santun serta berakhlak mulia perlu dikekalkan dan usahlah kita korbankan kemurnian bahasa dan budaya Melayu demi mengejar sebuah kemajuan. Biarlah ianya berjalan seiring, mesra dalam penyatuan pembangunan dan tanpa menghakis budaya dan Bahasa Melayu yang menjadi teras Negara yang aman dan harmoni seperti hari ini. Tingkap papan kayu bersegi, Sampan sakat di Pulau Angsa; Indah tampan kerana budi, Tinggi darjat kerana bahasa. Tamat.

Lelaki Melayu dan Jiwa Penyayang

Dalam penyelidikan secara ilmiah, kajian berkaitan lelaki Melayu khususnya yang menyentuh mengenai perasaan dan jiwa halus mereka amat kurang dikaji oleh sarjana di Negara kita. Jika dibandingkan dinegara Barat, kajian mengenai keintiman dan kasih sayang berkaitan lelaki banyak dilakukan tetapi di Negara kita ia kurang dikaji. Ini mungkin disebabkan budaya Barat lebih terbuka berbanding sistem nilai masyarakat Melayu yang masih kuat berpegang pada adat dan menghormati peribadi seseorang. Oleh kerana kajian terperinci mengenai isu itu tidak banyak diselidik dinegara kita, laporan media dan pemerhatian yang dijalankan oleh pakar motivasi mengenai sikap dan pelakuan Lelaki Melayu sering dijadikan kayu ukur untuk menilai lelaki Melayu.

Malah tanggapan umum mengenai lelaki Melayu yang dikatakan tidak budiman atau tidak romantis adalah sesuatu yang biasa kita dengar . Tidak dinafikan terdapat juga segelintir wanita tempatan beranggapan lelaki Melayu tidak seperti lelaki asing yang lebih pandai memujuk dan mengambil hati wanita serta bijak meluahkan perasaan. Malah lelaki Melayu sering dikatakan mudah berubah sikap apabila sudah berkahwin. .Walaupun ia hanyalah pandangan stereotype masyarakat , khususnya wanita terhadap lelaki Melayu, realitinya tidak pernah dibuktikan melalui kajian ilmiah dan secara empirikal malah tidak ada bukti yang kukuh, untuk melabelkan semua lelaki Melayu bersifat demikian. Tanggapan ini seolah-olah mencabar kewibawaan lelaki Melayu sebagai suami dan bapa penyayang terhadap keluarga Namun dalam mencari satu kebenaran tidak dinafikan banyak kes keganasan rumahtangga yang dilaporkan dilakukan suami Melayu.

Ini secara tidak langsung menguatkan lagi hujjah bahawa lelaki Melayu sememangnya ramai yang tidak penyayang. Adalah tidak adil membuat satu kenyatan umum secara rambang keranan masih ramai lelaki Melayu yang budiman diluar sana yang harus diberi penghargaan diatas pengorbanan dan tangungjawab mereka sebagai bapa dan suami yang baik . Jangankan `sebab nila setitik rosak susu sebelanga’ Penulis terpanggil untuk membuat kajian mengenai sikap lelaki Melayu khususnya dalam seni pemujukan dan ekspresi kasih sayang terhadap isteri. Mereka yang sudah berkahwin lebih daripada 10 tahun dijadikan kajian dalam penyelidikan ini. Secara jujurnya tidak mudah mendapatkan responden dalam kajian ini kerana ramai lelaki Melayu tidak mahu berkongsi cara mereka meluahkan kasih sayang terhadap pasangan. Ini mungkin disebabkan perasaan malu atau merasakan perkara sedemikian adalah sesuatu yang remeh untuk dijadikan bahan kajian.

Walaupun pada mulanya sukar mendapatkan responden namun kajian ini berjaya di laksanakan dan telah pun dibentangkan di seminar Penyelidikan dan Pemikiran Melayu di Universiti Teknologi MARA Shah Alam baru-baru ini. Ironinya sejak dulu, lelaki menjadi icon keperkasaan dan keberanian. Malah gambaran yang diberikan terhadap seorang lelaki dalam budaya melayu ialah sifat gagah, berdisiplin, garang, bertanggungjawab terhadap anak-anak dan isteri-isteri, berkuasa dan tempat wanita bergantung. Secara tidak langsung lelaki juga dikaitkan dengan ego yang tinggi dan sentiasa menjaga maruah kelakiannya. Dalam agama Islam sendiri, lelaki dipertanggungjawabkan untuk menjaga keluarga sebagaimana Firman Allah yang bermaksud: "Kaum lelaki adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah melebihkan lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas perempuan dan kerana lelaki sudah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.

 Disebabkan lelaki Melayu sering di kaitkan dengan kegagahan dan maruah kelakian, sifat penyayang dan jiwa halus mereka tenggelam dalam fizikal yang mereka miliki. Namun dalam kajian ini, lelaki Melayu sebenarnya punya keunikan yang tersendiri dalam meluahkan rasa kasih sayang dan hebat dalam memujuk isteri, tetapi tidak dizahirkan dengan jelas. Mungkin secara luarannya mereka nampak garang, pendiam dan tidak suka perkara remeh, tetapi secara dalamannya mereka punya jiwa yang sangat penyayang dan sanggup bekorban untuk isteri dan anak-anak.

Secara fitrahnya lelaki tidak gemar menunjukkan kasih sayang kerna meluahkan rasa kasih sayang secara terbuka dan berlebihan akan mencabar sifat kelakian mereka. Mereka amat suka dihormati, seiring dengan peranan mereka sebagai pemimpin. Justru, mengkaji sikap lelaki penyayang atau tidak ditentukan oleh beberapa factor. Antaranya latarbelakang keluarga yang mengukur tahap budiman dan sikap bertanggungjawab seorang lelaki. Mereka yang dilahirkan dalam keluarga yang mempunyai ayah yang garang dan tidak menunjukkan kasih sayang terhadap ibu mereka akan menjadi ikutan kepada anak-anak lelaki. Begitu juga anak lelaki sulung yang mempunyai adik beradik yang ramai dan tidak pandai mempamerkan rasa kasih sayang terhadap adik beradik akan menjadi suami yang kurang meluahkan kasih sayang terhadap pasangan.

 Dalam kaitan yang sama lelaki yang dibesarkan dalam sebuah keluarga yang bahagia dan rapat dengan ibu dan kakak-kakak akan lebih memahami jiwa wanita dan sentiasa berusaha menggembirakan wanita yang dicintainya. Selain itu pengalaman masa lalu juga boleh membentuk peribadi dan pemikiran lelaki terhadap konsep pemujukan dan rasa kasih sayang terhadap keluarga. Natijahnya naluri manusia sentiasa dahagakan kasih sayang tidak terkecuali samada lelaki atau wanita . Mempamerkan kasih sayang dalam keluarga khususnya kepada isteri dan anak-anak amat dituntut dalam kehidupan dan agama. Nabi juga mempamerkan sifat yang sangat mulia terhadap isteri-isteri baginda.

 Seorang sarjana German yang membuat kajian mengenai hubungan sentuhan dan tahap kesihatan menjelaskan bahawa seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh. Malah kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri. Sehubungan itu kaum lelaki pelajari teknik memujuk isteri untuk mengekalkan kebahagiaan dalam rumahtangga sehingga akhir hayat.


 Tamat

Kembalikan Kegemilangan Pendidik.

Oleh : Hariyati Ariffin

 Kerjaya sebagai pendidik sentiasa dipandang mulia oleh masyarakat sejak dulu hingga kehari ini. Tidak hairanlah, selain Ibubapa, guru dan pendidik adalah orang yang amat dipercayai oleh pelajar dan masyarakat. Mereka menjadi contoh terbaik kepada pelajar dan sentiasa dihormati. Pepatah ada mengatakan guru ibarat lilin yang membakar dirinya untuk menerangi orang lain. Seorang Doktor, jurutera, arkitek dan golongan professional bermula dengan tunjuk ajar seorang guru. Jasa baik guru dan pendidik sentiasa dikenang sampai bila-bila. Mungkin bukan suatu yang memeranjatkan jika ada yang masih mengingati guru mahupun pensyarah mereka walau sudah berpuluh tahun meninggalkan alam persekolahan dan Universiti.

 Di sekolah rendah guru merupakan ejen sosialisasi yang membentuk peribadi kanak-kanak sejak kecil. Mereka diajar dengan pelbagai asas ilmu dan nilai murni. Guru mengajar membaca, menulis, mengira dan berbudi bahasa seperti mengucapkan terima kasih, saling bekerjasama dan berakhlak mulia. Seringkali kita dapati guru disekolah rendah terdiri daripada mereka yang sangat penyayang dan prihatin terhadap murid-murid mereka. Diperingkat sekolah Menengah guru juga memainkan peranan penting, memberi ilmu dan memupuk sikap bertoleransi serta menjadi pendengar yang baik kepada ramai murid-murid yang mengalami transisi dari peringkat kanak-kanak menjadi remaja.


Di Universiti misalnya, pendidik yang baik disenangi pelajar malah mudah untuk pelajar berinterak
si dan berbincang. Namun apabila zaman berubah, kerjaya guru dan pendidik mengalami evolusinya yang tersendiri. Jika zaman dulu guru dan pendidik terdiri daripada mereka yang benar-benar minat menjadi pendidik dan sanggup bekorban apa saja untuk kerjaya berkenaan, zaman siber memperlihatkan pola perubahan kepada profession itu. Walaupun ramai antara mereka yang memohon menjadi guru dan pendidik kerana minat mendalam dalam kerjaya itu, namun ada sesetengahnya memilih kerjaya mendidik kerana terpaksa. Profesion itu dalah pilihan kedua mereka yang tidak berjaya mendapat pekerjaan mengikut jurusan yang pelajari . Kerjaya ini dianggap sebagai suatu `survival’ untuk hidup kerana kesukaran mendapat pekerjaan lain.

Mungkin ada antara mereka pada mulanya hanya `suka-suka ’ memilih kerjaya ini, namun akhirnya mula mencintai profession ini apabila sudah bergelar pendidik. Bagaimanapun ada juga antara mereka yang menjadikan profession ini sekadar `tempat persinggahan ’ dengan menceburi bidang ini sekadar mendapat gaji dan tidak dapat menjiwai profession ini secara menyeluruh. Selain tidak dapat menjiwai profession yang mulia ini dengan baik mereka juga gagal menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar serta tidak ikhlas dalam menjalankan amanah yang diberi. Sememangnya tidak dinafikan cabaran menjadi seorang pendidik dizaman siber ini, amat besar dan memerlukan satu transformasi cara pengajaran yang berkesan. Disinilah terletaknya kebijaksanaan dan kreativiti pendidik dalam menyampaikan ilmu kepada generasi tanpa wayar sekarang ini.

 Seorang pendidik perlu memiliki ciri-ciri peribadi yang baik seperti sabar, belas-kasihan, kreatif, berilmu , bijaksana dan berpengalaman. Memetik kata-kata Prof. Dr Sidek Baba dalam buku Pendidikan Rabbani beliau menjelaskan bahawa pendidik bukan sahaja mempunyai ilmu pengetahuan, maklumat, atau pengalaman malah kepakaran tentang sesuatu. Selain itu pendidik juga mesti memberi contoh dan pekerti yang baik ketika mendidik. Mereka juga mesti mempunyai sifat kesabaran, keikhlasan amanah, adil. Bertimbangrasa dan lain-lain kualiti peribadi yang penting dalam proses pendidikan. Berdasarkan ciri-ciri yang dinyatakan diatas, jelaslah bahawa bukan mudah menjadi pendidik yang mempunyai peribadi agung dan dihormati pelajar. Mereka menjadi pendidik terbilang apabila dapat melahirkan generasi berkualiti dan berakhlak mulia yang diperlukan negara dan umat masyarakat. Kisah pengorbanan guru-guru diluar bandar patut dijadikan contoh kepada guru yang mengajar dibandar besar dengan segala kemudahan berada dihujung jari. Bayangkan guru-guru dikawasan pendalaman terpaksa menaiki bot, meredah hutan dan berkorban banyak perkara untuk menyampaikan ilmu kepada murid-murid mereka. Namun mereka masih bertahan dengan kerjaya berkenaan.

 Walaupun negara sudah semakin maju, kita jangan pula lupa bahawa masih ada beberapa kawasan pendalaman yang tidak mendapat kemudahan dalam pembelajaran. Ada sesetengah sekolah dikawasan mundur masih amat jauh ketinggalan. Mereka tidak mempunyai kemudahan moden, umpamanya komputer, adakalanya kerusi dan meja juga amat daif selain kekurangan kelengkapan, infrastruktur dan prasarananya. Namun semangat guru-guru yang mengajar dikawasan seumpama ini amat dipuji. Penulis pernah membuat tinjauan disebuah kawasan pendalaman di hulu Perak dan mendapati kegigihan guru dan semangat murid-murid dikawasan berkenaan dalam proses pembelajaran amat jauh berbeza dengan sekolah dibandaraya yang bukan sahaja lengkap dengan alat-alat pembelajaran canggih dan moden malah ada antaranya memiliki kelas berhawa dingin. Justru dalam dunia pendidikan masa kini, melahirkan pendidik yang benar-benar menjiwai kerjaya mendidik bukanlah mudah. Landskap pendidikan juga sudah banyak berubah.

Guru dan pendidik bukan sahaja diamanahkan dengan tugas hakiki, tetapi juga terpaksa melaksanakan tugas pentadbiran, kokurikulum selain memegang jawatan tertentu dalam persatuan dalaman dan luar sekolah. Selain itu guru dan pendidik juga terikat dengan garis panduan dan dasar yang ditetapkan oleh kerajaan dan kementerian. Secara tidak langsung perkara ini dikatakan punca kerjaya ini tidak dapat dihayati sepenuhnya kerana pelbagai kekangan yang mereka hadapi didalam dunia pendidikan itu sendiri. Walaupun demikian semua ini adalah cabaran besar bagi guru dan pendidik. Diharap walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran, guru dan pendidik akan terus gigih mencurahkan bakti mereka dengan ikhlas bagi melahirkan lebih ramai lagi modal insan yang berkualiti dari sudut ilmu, akhlak dan sistem nilai. Ingatlah bahawa Pendidik terbilang melahirkan pelajar cemerlang.


 Tamat.......