Friday, May 31, 2013

Teknologi Baru meragut Masa Santai Bersama keluarga

Perkembangan teknologi komunikasi dan informasi banyak membawa perubahan kepada perilaku dan cara hidup berkeluarga masa kini. Jika dulu waktu cuti hujung minggu, rumah akan riuh rendah dengan suasana jerit pekik anak-anak yang bermain dan bergurau senda. Kini anak-anak kecil seusia tiga tahun sudah pandai bermain komputer dan lebih suka menyendiri disatu sudut untuk melayan `permainan komputer ’ milik mereka. Bagi yang remaja pula mereka akan leka dengan telefon pintar, headset, keypad smartphone dan media sosial yang boleh menghubungkan mereka dengan rakan seluruh dunia. Mereka tidak kisah terperap dibilik berhari-hari asalkan mereka dilengkapi dengan gadget terkini yang membolehkan mereka berinteraksi dan melayan kemahuan mereka melihat pelbagai video dan mengakses informasi dihujung jari mereka.

Dunia luar atau realiti sudah semakin hambar bagi mereka. Sebaliknya dunia IT sangat menarik bagi mereka dan geberasi digital native ini merasakan alam siber adalah dunia sebenar mereka.Tanpa memperdulikan apa juga yang sedang berlaku didalam rumah mereka, ketaksuban mereka terhadap teknologi baru tidak dapat disangkal lagi. kehidupan anak-anak ini terlalu luas dalam dunia tanpa sempadan mereka dan mereka tidak lagi memerlukan keluarga disaat itu. Tidak dinafikan senario begini berlaku dimana-mana dizaman ini Ketika teknologi semakin mengambil tempat dalam kehidupan manusia, Ibubapa juga tidak mahu ketinggalan dalam perubahan hidup yang serba mudah. Mereka juga tidak kurang hebatnya, dengan memiliki gadget peribadi yang membuatkan mereka semakin kurang berinteraksi dengan anak-anak dan keluarga.

Secara tidak langsung, ketaksuban terhadap teknologi baru menyebabkan ada segelintir ibubapa mengabaikan tanggungjawab mendidik sahsiah dan moral anak-anak serta gagal menjalankan tanggungjawab sebagai ibubapa. Ada surirumah yang terlalu taksub dengan media sosial sehingga lupa menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan isteri seperti memasak, mengemas dan menjaga anak-anak. Begitu juga ayah yang lupa mengambil anak-anak disekolah atau membeli keperluan harian kerana terlalu leka dengan media sosial seperti tweeter dan facebook. Ironisnya apabila melihat perkembangan senario kekeluargaan zaman ini, ternyata penangan dan kesan teknologi komunikasi masa kini terlalu hebat melanda institusi kekeluargaan. Secara sedar atau tidak perkembangan teknologi yang dikatakan memudahkan kehidupan manusia berinteraksi dan berkomunikasi tanpa sempadan secara realitinya telah mula melonggarkan dan menjauhkan ikatan kekeluargaa. Ini kerana keluarga sudah tidak lagi mempunyai ruang untuk berbual bersama-sama, bergurau senda atau bercerita kisah suka duka mereka secara bersemuka atau interpersonal.

 Begitu juga mereka tidak punya masa bagi meluahkan kasih sayang dan merasakan sentuhan jiwa dan melihat ekspressi wajah yang meninggalkan kesan dalam hati tiap ahli keluarga. Masa terlalu banyak dihabiskan dengan mengakses informasi dihujung jari mereka dan berinteraksi dengan rakan secara maya. Segalanya dilakukan dalam talian dan ada yang beranggapan mereka ketinggalan zaman apabila gagal menghadirkan diri dalam talian atau tidak online setiap hati Jelas sekali teknologi terkini telah meragut masa-masa santai bersama keluarga bila setiap ahli keluarga `buat hal sendiri’ dan didalam dunia masing-masing yang secara tidak langsung menghanyutkan setiap ahli keluarga dalam lautan informasi tanpa sempadan. Ini yang dikatakan dekat tapi jauh.

 Justru bagi mengembalikan keharmonian kehidupan berkeluarga dizaman siber ini, ibu dan ayah perlu lebih bijak memantau kegunaan gadget baru dalam kehidupan anak-anak. Mereka iaitu ibubapa sendiri perlu menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak. Melalui konsep kepimpinan melalui teladan ibubapa memainkan peranan penting sebagai role model yang baik dalam menunjukkan contoh terpuji menggunakan teknologi moden tanpa mengorbankan masa bersama dan mengamalkan interaksi interpersonal yang boleh memberi kesan terhadap jiwa dan perasaan anak-anak. Adakan satu waktu dimana seisi keluarga `berehat’ dari menggunakan gadget-gadget moden dan kembali berkomunikasi menggunakan konsep bersemuka. Selain itu sebagai `gatekeeper’ kepada anak-anak dalam menapis informasi dan mengawal perlakuan anak-anak, ibubapa mestilah meluangkan masa bersama anak-anak untuk waktu santai dan senggang bagi mendekatkan anak-anak dan memberi sentuhan peribadi yang amat berkesan dalam jiwa mereka.

 Saranan seterusnya jadikan hujung minggu hari bergotong royong seisi keluarga dan sesi mengemas dan membuang barang-barang lama untuk membersihkan kawasan rumah. Selain membuat aktiviti yang menyihatkan tubuh badan, saling berinteraksi sesama ahli keluarga kawasan dan dalaman rumah juga dapat dibersihkan. Mungkin belum terlambat untuk kita tunjukkan kasih sayang terhadap ahli keluarga dengan kembali mengamalkan nilai murni dalam kehidupan seperti yang pernah dilakukan oleh datuk nenek dan motang kita dulu. Amalkan konsep bersalaman dengan anak-anak dan ahli keluarga serta menjalankan kegiatan outdoor yang lebih menyihatkan tubuh badan. Tidak salah mengikuti perkembangan teknologi dunia moden tetapi berpada-padalah dalam apa juga yang kita lakukan. Setiap apa yang kita lakukan secara berlebihan dan taksub akan membawa kemudaratan. Semoga kita dapat menjadi masyarakat yang maju dan berakhlak mulia.

 Tamat...

3 comments:

Unknown said...

Terima kasih atas artikel ini.Satu kajian yang menarik dan benar.
Media sosial juga telah disalah guna. cerai berai kerananya. Talak melalui email sms. namun tidak kurang juga yang ke jinjang pelamin kerana fb.
Harap banyak lagi tulisan dari Minda Mama.- Dj

Mama Masscom said...

Terima kasih Dj Mansor. Semoga penulisan saya mendapat manafaat untuk mereka yang mencari ilmu dan sentiasa muhasabah diri.

Normanja said...

Tahniah atas penulisan yang bermaklumat dan menjejak realiti.....