Berdasarkan
itu, dua kes mengenai anak derhaka atau tanggang moden yang pernah mendapat
liputan meluas dimedia pada tahun 2010 dan 2012 menarik minat penulis untuk
mengupas isu anak derhaka dan kaitannya terhadap kehidupan dizaman serba maju
ini. Dua kes yang berlaku lebih 4 tahun lalu telah membuka mata masyarakat
bahawa banyak factor yang menyebabkan anak-anak menjadi tanggang moden atau menderhaka
pada ibubapa. Antaranya kurang didikan agama, kekurangan wang, materialistic, kos
sara hidup yang tinggi, hukum karma dimana sewaktu kecil anak-anak diabaikan
oleh ibubapa bila mereka besar mereka membalas dendam, kepincangan keluarga dan
masalah social.
Mengimbau
kembali Kes dalam tahun 2010 yang melibatkan seorang pensyarah Universiti, berkelulusan
Ijazah Doktor Falsafah , Mahkamah
Tinggi Syariah di Seremban, telah memerintahkan beliau dan suaminya memberi
nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat. Hakim juga memerintahkan pensyarah
dan suaminya itu, memenuhi lima tuntutan lain yang difailkan bapa berkenaan dan
ibunya yang masing2 berusia 74 dan 66, untuk membenarkan mereka tinggal sepanjang
hayat di rumah mereka di Negeri Sembilan.
Perkara
ini menjadi kes di Mahkamah Tinggi Syariah apabila pensyarah berkenaan didakwa
memungkiri janji dan mengusir kedua ibubapanya dari rumah yang dipindah milik
kepada beliau dan suaminya. Ayah pensyarah berkenaan memindah pemilikan tanah
kepada anaknya itu selepas mereka ( pensyarah dan suaminya) berjanji menanggung
nafkah ibubapanya selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-duanya tinggal di
rumah itu. Bagaimanapun pensyarah berkenaan memungkiri janji dan mengabaikan
kebajikan ibubapanya.
Kes
kedua yang turut mendapat liputan meluas media pada tahun 2012 ialah apabila
Mahkamah
Tinggi Syariah Kuala Trengganu, mengarahkan seorang pengurus operasi yang berpendapatan RM 18,000
sebulan memohon maaf secara terbuka mengikut hukum syarak terhadap kedua-dua
ibu bapa dan dua anaknya yang diabaikan lebih lapan tahun . Beliau juga
diarahkan membayar tuntutan sebanyak RM400 sebulan terhadap kedua ibu bapanya
serta RM400 sebulan setiap seorang terhadap dua anaknya yang ketika itu berusia
17 dan 15 tahun. Dia juga turut
diarahkan membayar sebanyak RM1,000 setiap seorang anak dalam tempoh dua minggu
setiap kali menyambut Aidilfitri sebagai persiapan.
Selain itu, pengurus
operasi disebuah syarikat minyak berkenaan turut diarahkan membayar sebanyak RM18,866.50
atau tunggakan perbelanjaan dan sebagai teladan kerana tidak pulang ke rumah
menemui keluarga termasuk kedua-dua anaknya dalam masa lebih lapan tahun
sebelum ini. Semua tuntutan tersebut difailkan oleh jedua ibubapa pengurus
berkenaan kerana beliau mengabaikan tanggungjawab menjaga kedua anaknya lebih
lapan tahun selepas bercerai dengan isteri pertama. Melalui
dua kes yang di jadikan contoh, ternyata kehidupan moden dan terlalu bersifat
materialistic mendorong anak-anak menderhaka pada ibubapa.
Pendidikan yang
tinggi dan status kehidupan yang baik belum tentu dapat menjamin mereka menjadi
anak yang baik dan boleh menjaga kedua ibubapa bila tua. Lebih tinggi kedudukan
mereka dan pendapatan mereka adakalanya mereka semakin sibuk dan lalai dengan
urusan dunia sehingga melupakan kedua ibubapa. Memetik
syarahan ustaz Kazim Ahmad dalam ceramahnya bertajuk ` anak derhaka” beliau ada
menyebut, pengorbanan ibu dan ayah tidak
ada tolok bandingnya. Semasa kecil anak-anak dijaga dengan penuh kasih sayang
oleh ibubapa, malah najis anak-anak juga dibasoh dengan tangan mereka sendiri
tanpa rasa jijik. Namun apabila ibubapa sudah tua dan uzur serta tidak berdaya ada kalangan anak-anak yangmencuci najis
ibubapa menggunakan plastic, kaki dan menggunakan penutup hidung. Ini
menunjukkan seolah-olah anak-anak terlalu
jijik mengurukan kepada kedua orang tua yang telah banyak berkorban untuk
mereka.
Disebabkan
sikap anak-anak yang tidak sanggup berkorban untuk ibubapa , pusat perlindungan
orang tua dan rumah warga emas semakin banyak di dirikan. Ini secara tidak
langsung mencerminkan sikap kurang prihatin dan kurang nilai murni masyarakat kita
khususnya anak-anak yang tidak sanggup menjaga karenah ibubapa yang tua dan
lebih sanggup menghantar kedua ibubapa kerumah orang tua bagi memudahkan hidup
mereka.
Zainuddin Ayip dalam artikelnya bertajuk “
Penangan si Tanggang Moden, siapa yang bersalah “ dalam sebuah majalah tempatan menggariskan
ciri-ciri tanggang moden antaranya: 1) enggan menjaga ibu bapa yang menghadapi
masalah fizikal dan mental. 2) membalas dendam kerana sikap dan sejarah lampau
ibu bapa. 3) enggan menjaga ibu bapa dengan alasan mempunyai tanggungan yang
ramai. 4) mengambil barang kemas, wang dan harta benda ibu bapa. 5) memaksa ibu
bapa menukarkan nama harta kepada namanya. 6) merajuk kerana tidak sependapat
dengan ibu bapa sehingga mengabaikan mereka. 7) bertindak kasar seperti
menengking, menampar, ugut dengan senjata. 8) menyuruh ibu bapa menjaga
anak-anak meskipun mampu menghantar mereka ke pusat penjagaan kanak-kanak, 9)
tidak memberikan wang 10 ) menghambakan ibubapa seperti orang gaji untuk
memasak, membasuh dan menguruskan rumahtangga mereka.
Oleh
yang demikian jelas sekali bahawa fenomena tanggang moden mencerminkan
kepincangan institusi kekeluargaan dan sifat kurang kasih sayang serta dasar
materialistic masyarakat kita yang sudah menjadi sebahagian dari cara hidup
masyarakat masa kini. Malah kajian Institut Kajian Sosial, Universiti Putra Malaysia (UPM) pada
2010, mendapati dengan bilangan warga emas yang berusia lebih 60 tahun ke atas bakal
mencapai jumlah 2.2 juta orang menjelang tahun 2020, dan masa yang sama jumlah
anak derhaka juga dijangka bertambah.
Tuntasnya mungkin sesuatu boleh dilakukan untuk mengurangkan
fenomena ini dari terus berleluasa. Masyarakat perlu kembali pada norma
kehidupan yang lebih murni, menjaga kerukunan rumahtangga, mengeratkan
silaturahim sesame ahli keluarga dan paling penting kembali kejalan agama yang
banyak memberi panduan dan ajaran dalam kehidupan serta menjamin ketenangan
hidup. Ingatlah bahawa hidup ini satu putaran, jika kita berbuat baik kepada
ibubapa kita, insya Allah anak-anak akan berbuat baik kepada kita.
Tamat.