Wednesday, March 11, 2015

Tanggang Moden Memapar Kehidupan masyarakat kurang ilmu kekeluargaan.

Jika zaman dulu jarang sekali kita mendengar kes ahli keluarga saling saman menyaman antara satu sama lain. Namun sejak dunia semakin canggih dan moden, kes seumpama itu mula menjadi budaya masyarakat kita. Terdapat beberapa kes anak saman bapa dan bapa saman anak serta kes saman antara sesama ahli keluarga. Dalam kaitan yang sama kes yang menyebabkan ayah saman anak adalah atas dasar anak-anak yang tidak bertanggungjawab dan mengabaikan ibubapa yang tua. Kes yang dikategorikan sebagai tanggang moden ini biasanya mendapat liputan meluas media dan mendapat pelbagai reaksi daripasa masyarakat.

Berdasarkan itu, dua kes mengenai anak derhaka atau tanggang moden yang pernah mendapat liputan meluas dimedia pada tahun 2010 dan 2012 menarik minat penulis untuk mengupas isu anak derhaka dan kaitannya terhadap kehidupan dizaman serba maju ini. Dua kes yang berlaku lebih 4 tahun lalu telah membuka mata masyarakat bahawa banyak factor yang menyebabkan anak-anak menjadi tanggang moden atau menderhaka pada ibubapa. Antaranya kurang didikan agama, kekurangan wang, materialistic, kos sara hidup yang tinggi, hukum karma dimana sewaktu kecil anak-anak diabaikan oleh ibubapa bila mereka besar mereka membalas dendam, kepincangan keluarga dan masalah social.

Mengimbau kembali Kes dalam tahun 2010 yang melibatkan seorang pensyarah Universiti, berkelulusan Ijazah Doktor Falsafah , Mahkamah Tinggi Syariah di Seremban, telah memerintahkan beliau dan suaminya memberi nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat. Hakim juga memerintahkan pensyarah dan suaminya itu, memenuhi lima tuntutan lain yang difailkan bapa berkenaan dan ibunya yang masing2 berusia 74 dan 66,  untuk membenarkan mereka tinggal sepanjang hayat di rumah mereka di Negeri Sembilan.

Perkara ini menjadi kes di Mahkamah Tinggi Syariah apabila pensyarah berkenaan didakwa memungkiri janji dan mengusir kedua ibubapanya dari rumah yang dipindah milik kepada beliau dan suaminya. Ayah pensyarah berkenaan memindah pemilikan tanah kepada anaknya itu selepas mereka ( pensyarah dan suaminya) berjanji menanggung nafkah ibubapanya selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-duanya tinggal di rumah itu. Bagaimanapun pensyarah berkenaan memungkiri janji dan mengabaikan kebajikan ibubapanya.

Kes kedua yang turut mendapat liputan meluas media pada tahun 2012  ialah apabila  Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Trengganu, mengarahkan seorang  pengurus operasi yang berpendapatan RM 18,000 sebulan memohon maaf secara terbuka mengikut hukum syarak terhadap kedua-dua ibu bapa dan dua anaknya yang diabaikan lebih lapan tahun . Beliau juga diarahkan membayar tuntutan sebanyak RM400 sebulan terhadap kedua ibu bapanya serta RM400 sebulan setiap seorang terhadap dua anaknya yang ketika itu berusia 17 dan 15 tahun. Dia juga  turut diarahkan membayar sebanyak RM1,000 setiap seorang anak dalam tempoh dua minggu setiap kali menyambut Aidilfitri sebagai persiapan. 

Selain itu, pengurus operasi disebuah syarikat minyak berkenaan  turut diarahkan membayar sebanyak RM18,866.50 atau tunggakan perbelanjaan dan sebagai teladan kerana tidak pulang ke rumah menemui keluarga termasuk kedua-dua anaknya dalam masa lebih lapan tahun sebelum ini. Semua tuntutan tersebut difailkan  oleh jedua ibubapa pengurus berkenaan kerana beliau mengabaikan tanggungjawab menjaga kedua anaknya lebih lapan tahun selepas bercerai dengan isteri pertama. Melalui dua kes yang di jadikan contoh, ternyata kehidupan moden dan terlalu bersifat materialistic mendorong anak-anak menderhaka pada ibubapa.

 Pendidikan yang tinggi dan status kehidupan yang baik belum tentu dapat menjamin mereka menjadi anak yang baik dan boleh menjaga kedua ibubapa bila tua. Lebih tinggi kedudukan mereka dan pendapatan mereka adakalanya mereka semakin sibuk dan lalai dengan urusan dunia sehingga melupakan kedua ibubapa. Memetik syarahan ustaz Kazim Ahmad dalam ceramahnya bertajuk ` anak derhaka” beliau ada menyebut,  pengorbanan ibu dan ayah tidak ada tolok bandingnya. Semasa kecil anak-anak dijaga dengan penuh kasih sayang oleh ibubapa, malah najis anak-anak juga dibasoh dengan tangan mereka sendiri tanpa rasa jijik. Namun apabila ibubapa sudah tua dan uzur serta tidak berdaya  ada kalangan anak-anak yangmencuci najis ibubapa menggunakan plastic, kaki dan menggunakan penutup hidung. Ini menunjukkan  seolah-olah anak-anak terlalu jijik mengurukan kepada kedua orang tua yang telah banyak berkorban untuk mereka.

Disebabkan sikap anak-anak yang tidak sanggup berkorban untuk ibubapa , pusat perlindungan orang tua dan rumah warga emas semakin banyak di dirikan. Ini secara tidak langsung mencerminkan sikap kurang prihatin dan kurang nilai murni masyarakat kita khususnya anak-anak yang tidak sanggup menjaga karenah ibubapa yang tua dan lebih sanggup menghantar kedua ibubapa kerumah orang tua bagi memudahkan hidup mereka.

 Zainuddin Ayip dalam artikelnya bertajuk “  Penangan si Tanggang Moden, siapa yang bersalah “  dalam sebuah majalah tempatan menggariskan ciri-ciri tanggang moden antaranya: 1) enggan menjaga ibu bapa yang menghadapi masalah fizikal dan mental. 2) membalas dendam kerana sikap dan sejarah lampau ibu bapa. 3) enggan menjaga ibu bapa dengan alasan mempunyai tanggungan yang ramai. 4) mengambil barang kemas, wang dan harta benda ibu bapa. 5) memaksa ibu bapa menukarkan nama harta kepada namanya. 6) merajuk kerana tidak sependapat dengan ibu bapa sehingga mengabaikan mereka. 7) bertindak kasar seperti menengking, menampar, ugut dengan senjata. 8) menyuruh ibu bapa menjaga anak-anak meskipun mampu menghantar mereka ke pusat penjagaan kanak-kanak, 9) tidak memberikan wang 10 ) menghambakan ibubapa seperti orang gaji untuk memasak, membasuh dan menguruskan rumahtangga mereka.

Oleh yang demikian jelas sekali bahawa fenomena tanggang moden mencerminkan kepincangan institusi kekeluargaan dan sifat kurang kasih sayang serta dasar materialistic masyarakat kita yang sudah menjadi sebahagian dari cara hidup masyarakat masa kini. Malah kajian Institut Kajian Sosial, Universiti Putra Malaysia (UPM) pada 2010, mendapati dengan bilangan warga emas yang berusia lebih 60 tahun ke atas bakal mencapai jumlah 2.2 juta orang menjelang tahun 2020, dan masa yang sama jumlah anak derhaka juga dijangka bertambah.

Tuntasnya  mungkin sesuatu boleh dilakukan untuk mengurangkan fenomena ini dari terus berleluasa. Masyarakat perlu kembali pada norma kehidupan yang lebih murni, menjaga kerukunan rumahtangga, mengeratkan silaturahim sesame ahli keluarga dan paling penting kembali kejalan agama yang banyak memberi panduan dan ajaran dalam kehidupan serta menjamin ketenangan hidup. Ingatlah bahawa hidup ini satu putaran, jika kita berbuat baik kepada ibubapa kita, insya Allah anak-anak akan berbuat baik kepada kita. 


Tamat.   

Kita Semua Akan Tua

Setiap yang muda akan menjadi tua. Itu adalah hakikat kehidupan. Kita tidak boleh lari dari menjadi tua. Walau kita cuba pelbagai petua untuk menjadi awet muda, membuat pembedahan plastik, namun saat menjadi tua pasti akan tiba dan tidak ada siapa yang dapat lari dari menjadi tua. Setiap tahun 1 oktober  telah diisytiharkan sebagai Hari Warga Emas Sedunia bagi mengenang jasa orang lama yang telah banyak berkorban bagi masa depan generasi kini. Definisi mereka yang tergolong dalam warga emas adalah individu yang telah mencapai usia 60 tahun dan keatas.

Hari warga emas juga bukan sekadar memperingati orang lama yang menjadi teras masyarakat tetapi juga memberi kesedaran bahawa setiap manusia akan melalui saat menjadi tua dan persiapan tertentu perlu diambil untuk mempersiapkan diri mengharungi masa tua. Menurut Jabatan Statistik Malaysia jumlah golongan tua yang berusia lebih 60 tahun pada tahun 2013 dinegara kita  adalah seramai  , 2.573.7 ( 2.5 juta) dan bagi tahun 2014 bilangan mereka adalah 2.694.5 (2.7 juta). Malah menjelang tahun 2020 Jumlah warga emas di Malaysia dijangka mencecah 3.2 juta orang.

Pepatah Melayu menyebut” Yang muda disayangi yang tua dihormati” .Ungkapan ini membawa makna yang besar dalam proses sosialisasi manusia dimana golongan tua dan muda ini saling memerlukan dan saling hormat menghormati serta sayang menyayangi agar mereka dapat meneruskan kehidupan dengan lebih harmoni dan sejahtera. Tiada yang tua tiada yang muda. Golongan tua punya pengalaman dan kepakaran tersendiri, kata pepatah lama “ mereka lebih dulu makan garam” dan telah merasa pahit manis kehidupan. Menghormati orang tua adalah juga antara adap dan nilai murni yang digariskan oleh budaya Melayu kita. Malah agama Islam juga memberi pesanan agar menghormati orang tua dan mengasihani mereka yang muda atau anak-anak kecil. Nabi pernah berpesan dalam hadith yang diriwayatkan oleh Al-Tabrani yang bermaksud” Bukanlah dari golongan kami, sesiapa yang tidak menghormati orang tua kami dan tidak pula mengasihani anak kecil kami”

Namun dalam zaman yang serba maju ini golongan tua turut terkesan dan mendapat tempias pembangunan apabila ramai golongan warga emas ini terabai dan terpinggir. Ada yang terpaksa tinggal seorang diri dikampung, kerana anak-anak sudah berhijrah dibandar dan ada juga anak-anak yang tidak mampu menyara kehidupan warga emas ini kerana masalah ekonomi. Wujudnya rumah perlindungan warga emas yang semakin banyak di dirikan serta pengabaian anak-anak terhadap ibubapa menunjukkan bahawa isu warga emas adalah satu fenomena yang memerlukan penyelesaian yang terbaik. Statistik  dari Jabatan Kebajikan Masyarakat pada tahun 2012, mencatatkan seramai 2020 warga emas telah ditempatkan di rumah-rumah kebajikan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Dari jumlah tersebut seramai 982 orang (48%) adalah orang Melayu Islam dan 19% dari jumlah kemasukan ke rumah kebajikan adalah kes-kes pengabaian serta dipinggir oleh keluarga sendiri. Manakala 26% berkaitan masalah penjagaan dan 3% berkaitan dengan masalah penderaan. Ada juga anak-anak yang berkemampuan turut menghantar ibubapa mereka ke pusat penjagaan warga emas kerana kekangan masa untuk menjaga golongan ini, serta masalah lain. Namun disebalik statistik yang diberikan JKM ini, masih ada golongan yang terbiar dan tidak termasuk dalam senarai statistik berkenaan dan masih hidup terpinggir dikampung dan dikawasan terpencil disekitar bandar.

Mungkin ada anak-anak yang mengatakan, adalah lebih selamat menghantar ibubapa yang uzur dan tua kepusat penjagaan kerana ibubapa mereka mendapat jagaan yang baik kerana mereka juga sibuk mencari rezeki untuk keluarga. Tidak dinafikan ada pusat penjagaan  yang memberi perkhidmatan yang baik, tetapi ada juga yang mengabaikan warga emas disitu sehingga jika melihat keadaan mereka sangatlah menyedihkan.

Sebenarnya apa yang ibubapa atau warga emas mahu diusia tua mereka hanyalah untuk menghabiskan masa bersama keluarga sementara ada sisa usia. Jika boleh anak-anak digalakkan menjaga ibubapa yang tua dan uzur dan tidak menghantar mereka kepusat jagaan yang adakalanya belum tentu dapat menjaga mereka dengan baik. Pelbagai kisah penderaan orang tua kita dengar dimedia massa. Sudahlah mereka tidak berdaya, dipinggirkan keluarga dan turut didera. Bayangkan jika kita berada dalam keadaan mereka. Oleh yang demikian, carilah alternatif untuk menjaga kedua ibubapa yang telah tua dan uzur, agar mereka dapat menghabiskan sisa usia dalam keadaan yang lebih tenang dan bahagia.

Pesanan bagi mereka yang sedang menuju kearah zaman tua, jagalah kesihatan diri dan sentiasa berfikiran positif, bersikap terbuka, senang didekati  serta teruskan usaha menyumbang apa juga tenaga dan idea untuk kepentingan generasi masa depan. Jika kita sihat dan sentiasa bekerja, ia membantu kita melalui zaman tua dengan lebih baik dan memudahkan orang lain menjaga kita terutama anak-anak dan cucu.

Natijahnya menjadi tua adalah pasti, proses penuaan juga adalah proses semulajadi yang akan dilalui oleh semua orang. Kehidupan ini juga satu putaran. Jika kita berbuat baik pada kedua orang tua kita, memberi contoh yang baik pada anak-anak, pasti mereka juga akan berbuat baik pada kita. Apa yang penting, jaga kesihatan sejak muda, kerana kesihatan adalah asset yang sangat penting untuk meneruskan hidup yang lebih berkualiti apabila kita tua nanti. Semoga kita dapat menghadapi usia tua dengan lebih tenang dan gemilang.

Tamat.