Seorang pensyarah muda bertanya kepada saya, rahsia bersabar dengan pelajar dan keakraban bersama pelajar. Beliau berkata, beliau tidak dapat bersabar dengan karenah pelajar yang adakalanya membuatkan beliau terlalu marah dan tidak dapat mengawal perasaan. Walaupun baru bekerja dalam tempuh dua tahun beliau sudah rasa mahu berhenti kerja, kerana tekanan yang dihadapinya daripada pelajar. Dengan memegang bahunya saya berkata, menjadi pendidik perlukan jiwa seorang pendidik. Sabar adalah satu daripada sifat dan peribadi pendidik yang baik. Selain sabar peribadi mulia yang harus ada pada pendidik ialah sifat kasih sayang, kasihan, bertanggungjawab dan sentiasa mendekati pelajar tidak kira latar belakang mereka.
Lebih 15 tahun menjadi pensyarah di UiTM, saya sudah berdepan dengan pelbagai karenah pelajar. Ada yang rajin, ada yang pandai memberi alasan, ada yang nampak bijak tapi pada hakikatnya menggunakan orang lain untuk segala tugasan yang diberi.
Ada juga pelajar yang berbudi bahasa, rajin membantu dan tidak kurang juga pelajar yang mempunyai sikap sombong, angkuh dan ego. Pelajar sekarang lebih bijak memanipulasi keadaan berbanding pelajar dulu. Mereka hidup dalam dunia siber dan bijak menipu pensyrah dengan pelbagai cara. Golongan lama macam saya yang kurang bijak menggunakan teknologi terkini, adakalanya tertipu dengan helah pelajar.
Apapun itu semua tidak pernah memetahkan semangat saya untuk terus berbakti dan berkhidmat untuk anak bangsa. Melalui pengalaman mengajar, saya berpendapat untuk dekati pelajar dan menyelami perasaan dan masalah mereka, pertama sekali kita mesti mengenali mereka secara dekat. Gunakan pendekatan saikoloji dan diplomasi. Pelajar suka jika pensyarah mengenali mereka melalui nama. saya akan cuba mengingati nama pelajar dan setiap kali masuk kelas saya akan panggil seorang demi seorang nama mereka dan cuba dekati mereka dalam kelas.
Sesekali saya buat panggilan telefon atau sms mereka mengingatkan tentang assignments dan kerja luar kelas. Jika ada rezeki lebih saya belanja mereka makan. saya dapati mereka menghargai cara saya dan ada antaranya pula yang menelefon mama untuk bercerita masalah dan sebagainya. Sesekali saya luangkan masa untuk pergi minum atau berbual kosong selepas kelas. Pendekatan seumpama itu memang berkesan pada saya untuk dekati pelajar. Paling tidak disangka masih ada bekas pelajar yang mengingati saya walaupun mereka sudah graduate lebih 10 tahun dari fakulti ini.
Pernah juga saya terserempak dengan bekas pelajar yang saya sendiri sudah lupa siapa mereka. Bekas pelajar perempuan ini dengan begitu terujanya memeluk saya bila berjumpa. Kadang tu saya terpinga2 juga memikirkan siapa mereka, tapi kemudian mereka memberitahu mama mereka siapa dan bila saya ajar mereka. Semua ini menjadi kenangan paling indah dalam hidup saya. Seronok bila diingati. Inilah kebahagiaan dalam hidup saya sebagai pensyarah.
Sebenarnya menjadi pendidik adalah cita-cita saya kecil lagi. Masih saya ingat kalau bermain dengan kawan-kawan saya akan mengajak mereka bermain `cikgu-cikgu’. Saya akan mengaturkan jenis permainan dan secara sukarela memilih diri untuk menjadi cikgu. Ketika itu saya akan memberikan soalan dan pelbagai ujian kepada rakan-rakan. Dirumah juga saya suka berlagak menjadi guru. Adik beradik saya yang ramai adalah suatu kelebihan untuk bermain `cikgu-cikgu’ . Apatah lagi saya anak kedua daripada 10 orang adik beradik dan merupakan anak perempuan sulung. Adik-adik semua menjadi Pak turut dan sentiasa patuh dan akur pada arahan saya.
Begitulah seronoknya zaman kanak-kanak dan jiwa pendidik serta sifat sabar saya sememangnya sudah terselah sejak dari kecil dulu. Sebagai kakak sulung saya diamanahkan untuk menjaga adik2 yang ramai. Kenakalan mereka sentiasa menjadi kemarahan arwah mak dan arwah bapak saya. Sewaktu muda arwah mak dan bapak memang terlalu garang, kerana kami hidup dalam serba kekurangan.. Kami adik beradik selalu kena pukul kerana kenakalan dan kerana kesempitan hidup. Adakalanya hanya perkara kecil seperti adik2 merengek mahukan aiskerim mereka sudah menaikkan kemarahan arwah mak. Bukan apa, kami orang susah, nak makan aiskerim masa dulu memang susah, duit tak ada. Jadi jika ada adik2 yang degil dan tetap mahukan iaskerim, arwah mak akan pukul mereka supaya tidak berterusan meminta aiskerim.
Sebagai kakak yang sulung, saya akan memujuk adik2 dan jika selepas kena pukul saya akan mandikan adik2 dan ajak makan, lepas tu suruh mereka tidur. Saya sentiasa tak sampai hati melihat adik-adik berterusan minta sesuatu yang mak dan bapak tak mampu. Selalunya saya akan menasihatkna adik2 dan memujuk mereka supaya jangan degil. saya lah tempat adik2 meminta tolong dan jurucakap untuk adik beradik yang lain. Seingat saya, apa saja yang disuruh oleh arwah mak dan bapak tidak pernah saya bantah. Saya ikut saja dan buat untuk mereka. Tidak hairan jika kedua arwah mak dan bapak sangat menyayangi saya. Adik saya selalu cakap, mak dan bapak pilih kasih sebab sayangkan saya, tapi sebenarnya saya menjadi orang yang ikut perintah mak dan bapak dan jarang menolak atau membantah apa yang mereka suruh.
Sifat ini terbawa2 sehingga tua. saya sanggup bekorban untuk anak2 dan suami dan sentiasa cuba mengawal rasa marah. Apabila menceburi bidang pendidikan yang menjadi cita2 sejak kecil, saya menjiwai kerjaya ini sepenuh jiwa raga dan sentiasa rasa seronok bersama pelajar dan rakan2 pensyarah yang lain. Manusia ada pelbagai ragam dan perangai. Di Fakulti, pensyarah juga pelbagai perwatakan. Ada yang garang ada yang penyabar dan ada yang terlalu strict dengan peraturan yang mereka buat. Apa pun mereka adalah warna2 kehidupan dikampus dan fakulti. Pelajar juga begitu, mereka punya pelbagai sebab datang belajar dan pelbagai cara menghabiskan tempuh pengajian.
Bagi saya jika kita menceburi bidang pendidikan, kita seharusnya sayang pada profession ini dan cuba menjiwai kerjaya ini sepenuhnya. Jika ada pelajar yang sentiasa bermasalah, cuba selidik apa masalah mereka. Adakalanya mereka kesempitan wang, masalah diri dan pelbagai lagi. Pada mama menjadi pendidik perlu banyak berkorban seperti kata pepatah, guru ibarat lilin yang membakar diri menerangi orang lain. Mungkin ada yang kata, mereka mempunyai banyak kerja lain, kerana pelajar Universiti sudah dewasa dan mereka boleh berdikari. Tetapi saya rasa dengan mendengar permasalah mereka saja sudah boleh menringankan apa juga perkara dan masalah yang membelenggu jiwa dan perasaan mereka. Saya amalkan menjadi pendengar yang baik. Sebenarnya mereka memerlukan orang untuk mendengar luahan hati dan perasaan sahaja. Bagi saya apa kita lakukan biarlah penuh keikhlasan dan semuanya kerana Allah. InsyaAllah ganjarannya lebih besar diberikan Allah pada kita. Justru menjadi seorang pendidik haruslah di bekalkan dengan sebuah perasaan halus yang memahami anak murid, disamping ketebalan rasa sabar dan kekuatan minda menyampaikan ilmu dengan berkesan dan kreatif serta sifat kasih sayang yang akan menyuburkan jiwa kita dan jiwa pelajar yang kita curahkan ilmu. Semoga lebih ramai pendidik mengamalkan sifat toleransi dan memahami anak2 didik mereka. Ingatlah bahawa pendidik yang terbilang, melahirkan pelajar cemerlang dari sudut ilmu dan akhlak.
No comments:
Post a Comment